Aleksandra Kaminska

Codirectrice – Co-director

Aleksandra Kaminska est professeure adjointe au Département de communication à l’Université de Montréal, se spécialisant dans les études médiatiques et la recherche-création (PhD, York University; MA & BSc, New York University). Ses centres d’intérêt s’articulent autour de considérations politiques et esthétiques des matérialités et infrastructures des technologies médiatiques; des points de rencontres entre les pratiques culturelles et les innovations technologiques; et des perspectives historiques et théoriques qui émergent à partir d’objets médiatiques « marginaux ». Sous-jacentes dans ses recherches sont souvent des questions sur les technologies et les pratiques de médiations d’identités, que ce soit de personnes, de cultures, ou de choses. Son premier livre est Polish Media Art in an Expanded Field (Intellect/University of Chicago Press, 2016). 

Parmi ses projets actuels, elle travaille sur une histoire médiatique de l’authentification et de l’impression de sécurité, ainsi que sur les technologies de reconnaissance dans les arts médiatiques. Elle participe aussi à une recherche en partenariat à l’échelle nationale qui cherche à « activer » des archives audiovisuelles canadiennes. Un autre projet en cours consiste d’une collaboration entre artistes et scientifiques qui à la fois imagine un nouveau médium nano-optique, et réfléchit à la nature de la recherche interdisciplinaire (nano-verses.com). Finalement, après quelques années à travailler dans le monde de l’édition comme directrice de la rédaction de la revue PUBLIC: Art/Culture/Ideas à Toronto, ainsi que dans diverses positions avec Continuum (maintenant Bloomsbury) à New York, elle a développé un intérêt pour les petites maisons d’édition spécialisées, notamment pour le renouveau analogique, les plateformes numériques novatrices, et un web « artisanal ».

I am an Assistant Professor in Media Studies and Research Creation at the Université de Montréal (PhD, York University; MA & BSc, New York University). My primary interests are the politics and aesthetics of media technologies as materials and infrastructures; the meeting points between cultural practices and technological innovation; and historical and theoretical perspectives that emerge from “marginal” media objects. Along the way, I find myself continuously returning to questions on the mediation of identity and authenticity, whether of people, cultures, or things. My first book is Polish Media Art in an Expanded Field (Intellect/University of Chicago Press, 2016).

My next book project is a media history of high-tech paper and security printing, where I am looking to understand the technical ways we mark and inscribe authenticity, value, legitimacy and trust in paper or paper-like substrates. In another project I am working on the ways technologies of recognition (of bodies, identities, physical states) are used in the media arts, a topic I explore by considering the political dimensions of recognition, and by engaging with both instrumental and critical applications.

I also participate in two collaborative projects. First, I am a co-investigator in Archive/Counter-Archive: Activating Canada’s Moving Image Heritage, a nation-wide partnership working to research and remediate audiovisual archives  created by women, Indigenous Peoples, the  LGBTQ2+ community, and immigrant communities. Second, Nano-Verses is an ongoing research project with artists and scientists that is at once a speculation on the possibilities of new nano-optical medium and a reflection on the nature of interdisciplinary work.

Finally, I also have an interest in publishing, especially in small press and arts publishing, including analog revivals, digital platforms, and the “artisanal web,” and I previously worked as the Managing Editor of PUBLIC: Art/Culture/Ideas in Toronto and with Continuum Publishing (now Bloomsbury) in New York.

Projets subventionnés en cours – Currently funded projects

« Authenticating People and Things: Technical Materials and Media Convergence in the Search for Security »
CRSH Développement Savoir / SSHRC Insight Development

« Les arts de la reconnaissance : stratégies et tactiques de l’intelligence entre identification et interactivité » / “The Arts of Recognition: Strategic and Tactical Approaches to Smartness from ID to Interactivity”
FRQSC Relève professorale / Research Support for New Academics

« Archive/Counter Archive: Activating Canada’s Moving Image Heritage »
CRSH Partenariat, cochercheuse / SSHRC Partnership, Co-Applicant